Scurtă istorie


Policlinica de Marketing a pornit în toamna lui 2015, în parteneriat cu Romanian American Foundation, cu un proiect pilot - pe care apoi l-a crescut și l-a customizat în funcție de nevoile ONG-urilor care i-au trecut pragul în 2016 și 2017.

1. PROIECTUL PILOT (2015) a însemnat lucrul cu cinci ONG-uri, fiecare cu obiectivele și prioritățile sale de comunicare. Programul a constat în două etape: una de training/aliniere și a doua de lucru concret, alături de mentori, pe proiecte punctuale.


Centrul de Evaluare şi Analize Educaţionale (CEAE) avea nevoie de o strategie de comunicare pentru proiectul “Fizica altfel”, prin care peste un sfert dintre profesorii de fizică din școlile publice au deprins metoda de predare prin investigație. Împreună cu mentorul, CEAE și-a alcătuit un brand snapshot, o listă de stakeholderi și și-a crescut numărul de apariții în presă.

MENTORI: Sorin Axinte, branding



Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile (FDSC) a pornit la drum pentru a-şi îmbunătăţi comunicarea cu ONG-urile cu care interacţionează. Pe parcursul proiectului și-au dat seama de nevoia de a comunica mai mult cu publicul. Împreună cu mentorii, FDSC a gândit brief-ul pentru siteuri, a generat idei pentru platforma de comunicare, o structură pentru site-ul stiriong.ro şi un plan de conţinut pentru Facebook.

MENTORI: Ioana Enache şi Laura Ionescu, online



Fundația pentru Parteneriat, care din 1998 încoace a finanțat cca. 1.000 de proiecte de mediu și dezvoltare de comunități, nu ştia de unde să se apuce să exploateze conţinutul pe care îl avea deja. Împreună mentorul a lucrat la comunicarea proiectului „Spaţii Verzi” și urmează să regândească structura site- ului.

MENTORI: Mona Dîrțu, storytelling



Teach for Romania, un ONG tânăr, care pregătește profesori tineri pentru școlile din zone dezavantajate - pe principiul “orice copil are dreptul la educație de calitate” - avea deja un membru al echipei dedicat pentru comunicare și un mare potenţial de a fi “media darling”. A lucrat, împreună cu mentorul, la un concept de campanie pentru recrutarea de noi profesori.

MENTORI: Eliza Rogalski, PR



Eco-România avea, la intrarea în program, resurse de comunicare şi vizibilitate. Nevoia punctuală era aceea de a introduce conceptul „Descoperă eco-România”, popular în rândul turiștilor străini, și la nivel național, pentru turiștii români.

MENTORI: Alina Damaschin, PR



CONCLUZII DUPĂ PROIECTUL PILOT

Dincolo de rezolvarea unor nevoi punctuale și transferul de bune practici și tips&tricks, Policlinica de Marketing a creionat, pentru ONG-urile participante, o nouă perspectivă despre felul în care acestea își comunică reușitele - și despre rostul unei comunicări vii, care să iasă din tipare. Le-a arătat, de asemenea, ce important e să ai colaboratori de calitate în zona de comunicare; și că, adesea, dacă ceri un sfat sau o recomandare poți găsi rapid calea către o soluție.

Alte lecții desprinse din Policlinica de Marketing:

  • oricât de spectaculoase ar fi proiectele implementate, lipsa unei strategii de comunicare pe termen lung împiedică ONG-urile să multiplice cum se cuvine schimbările inițiate;
  • obiectivele de comunicare trebuie întâi definite limpede, în corelație cu obiectivele proiectelor - și abia apoi trebuie alese instrumentele (pe principiul “a da un comunicat de presă” sună a act de comunicare, dar e un act de autosificiență);
  • niciun ONG nu e pândit de riscul “prea multă comunicare”; orice membru al echipei, indiferent de poziție, poate fi non-stop comunicator: acasă, în social media, pe blogul organizației, în întâlniri cu parteneri, în interviuri de presă - fiecare după puterile și competențele lui;
  • o comunicare bună, făcută cu perseverență, poate aduce unui ONG:

    • publicuri noi, care duc la creștere de notorietate și potențial de multiplicare a schimbării inițiate;
    • potențiali voluntari care să sprijine proiectele - și din rândul cărora ONG-ul își poate recruta noi colaboratori și, de ce nu, noi lideri;
    • potențiali finanțatori, ceea ce înseamnă resurse noi pentru dezvoltarea proiectelor;
    • potențiali parteneri din diverse domenii - în special din zona business- urilor tinere care simt nevoia de relevanță socială și de rol în comunitate.

2. PROIECTUL “DESCOPERĂ ECOROMÂNIA” (AER). „Descoperă ecoRomânia” (2016-2017) - o iniţiativă AER finanţată de Romanian American Foundation (RAF) şi FPP - a pornit cu ambiția de a coagula și dezvolta, în așa-numitele “destinații de eco- turism”, șapte micro-regiuni sustenabile în care - prin gândire pe termen lung și printr-o bună coordonare între stakeholderii locali - tot mai mulți turiști români să poată avea experiențe de calitate, memorabile, cu impact minim asupra mediului.

Pe scurt, vorbim de o rețea națională de turism responsabil - care pentru turist înseamnă deopotrivă odihnă, cunoașterea culturii locale și respect pentru mediu; iar pentru comunități înseamnă dezvoltare sănătoasă și resurse noi pentru conservarea a tot ceea ce regiunea are unic și atrăgător.

La Policlinica de Marketing au participat șapte echipe din șapte destinații de eco- turism, fiecare cu specificul ei:

Ce am făcut, concret:


AM CARTOGRAFIAT, împreună cu ONG-urile, ADN-ul fiecăreia (valorile şi universul); audienţa lor; trenduri în turism şi eco-turism în România şi afară; modele de business durabile şi perspective de dezvoltare, dar şi un compendiu de bune practici;

AM ASISTAT toate cele șapte destinații eco-turistice, prin mentorii Policlinicii, în proiecte punctuale de comunicare;

AM CREAT
UN PROIECT EDITORIAL SPECIAL alături de totb.ro; o echipă de jurnaliști - Roxana Bucată, Ionuț Sociu, Andrada Lăutaru și Mădălin Nicolaescu (foto) - a explorat câteva luni la rând toate cele șapte destinații, stând de vorbă cu manageri de destinații, cu oameni din comunități, cu pasionații de ecoturism. A rezultat un set de 30 articole care au fost publicate într-o secțiune specială a platformei totb.ro - și pe care managerii de destinații le pot folosi oricând în propriile acțiuni de comunicare. 

3. PROIECTUL POLICLINICA ACADEMIA


Asociația pentru Relații Comunitare (ARC) face exact ceea ce spune: muncește pentru mobilizarea resurselor financiare locale în folosul comunităților, invitând cetățenii, ONG-urile și companiile într-un dans al filantropiei sustenabile. Când a intrat în Policlinică, ARC se plângea de dureri la planificarea strategică a comunicării și de supraîncărcarea echipei cu responsabilități de tot felul, dar până la finalul programului durerile s-au micșorat, iar comunicarea ARC e acum mai targetată și mai creativă.

Mentor: Hanny Bratu


 

Ashoka România face parte dintr-o rețea internațională de suport pentru antreprenorii sociali. Ashoka și-a început relația cu plaiurile mioritice cu un set complet de analize în Policlinică, de unde a primit o groază de rețete: și-a pus pe picioare comunicarea internă și externă, și-a clarificat identitatea de brand și a început să lucreze la o strategie de PR care să atragă toți ochii și toate urechile către antreprenoriatul social, o treabă cam nouă și cam urgentă pentru România anului 2018.

Mentor: Hanny Bratu


 

Junior Achievement Romania (JAR) este un ONG ale cărui programe pregătesc tânăra generație pentru viitor prin educație economică și antreprenorială. La intrarea în Policlinică, JAR avea nevoie de o strategie de comunicare pe termen lung, care să aibă mesaje adaptate pentru toate categoriile de public pe care le vizează. S-a lucrat intens la clarificarea obiectivelor organizaționale și transformarea lor în mesaje către stakeholderi, iar la final JAR s-a hotărât să invesească mai mult în storytelling, ca să fructifice mai bine impactul proiectelor.

Mentor: Andreea Boacă


 

Asociația TechSoup este un centru de resurse tehnologice pentru societatea civilă și ONG-uri, care a intrat în Policlinică cu planuri de dezvoltare accelerată pe mai multe direcții: creșterea awarenessului, astfel încât toată lumea ONG să știe pe cine să caute pentru soluții tech, valorificarea contentului uriaș și superpozitiv pe care îl produc în proiectele lor și capacitarea echipei de comunicare pentru a face față cu brio fluxului uriaș de informații care trebuie să ajungă la toți stakeholderii.

 Mentor: Alexandra Cantor


 

Asociația Română De Dezbateri, Oratorie Și Retorică (ARDOR), pe scurt, arde de nerăbdare să aducă dezbaterea în centrul educației, dar și al societății civile din România. Au plecat de la problemele descentralizării organizaționale și divergenței mesajelor lor și au ajuns la câteva soluții (deja implementate) de consolidare a identității de brand și a echipei, trecând printr-o reorganizare a strategiei de dezvoltare sustenabilă. Practic, ARDOR se pregătește să intre pe piața corporate cu un produs propriu, pregătit în ateliere și comunicat cu ajutorul minigrantului oferit de RAF în Policlinică.

Mentor: Vlad Tăușance // Implementează grantul cu: ArgoLand


 

Centrul pentru educație economică și dezvoltare (CEED) face de multă vreme minuni în zona dezvoltării capitalului uman și a culturii economice, dar, până să intre în Policlinică, nu prea comunica mare lucru și nici prea multă lume nu știa de ei. Așa că s-au pus pe treabă și și-au făcut strategie de comunicare, cu identitate mai clară și mesaje construite special pentru audiențele țintite, propunându-și să dezvolte, cu ajutorul minigrantului, un proiect care să stabilizeze identitatea CEED în raport cu exteriorul printr-un nou format de Raport de activitate. 

Mentor: Alexandra Cantor // Implementează gratul cu: W Advisors


 

Fundația Civitas pentru Societatea Civilă (CIVITAS) e un actor vechi pe scena antreprenoriatului, economiei sociale și a transferului de cunoștințe în folosul comunităților. Restructurarea organizațională venită la pachet cu rebrandingul (planificat pentru aniversarea de 25 ani) i-a îmboldit să caute soluții noi și în zona comunicării, unde se confruntau cu mesaje suprapuse și conținuturi/rezultate prea puțin valorificate. După conferința din martie 2018, proiectul de comunicare finanțat prin minigrant, este clar că au pus deja bazele unei strategii de comunicare în adevăratul sens al cuvântului.

Mentor: Ștefan Teișanu // Implementează grantul cu: Mihai Giurgiu


 

Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) este ceva ce nu trebuie să lipsească dintr-o democrație, dar cum democrațiile evoluează, CJI și-a propus să se alinieze la standardele viitorului și a intrat în Policlinică. A plecat de la problemele de identitate și vizibilitatea redusă și s-a ales cu o strategie de comunicare nou-nouță, cu accente new media, construită pentru a susține repoziționarea și rebrandingul CJI, atât de necesare (conform insighturilor din camp) pentru facilitarea dialogului social și păstrarea standardelor jurnalistice.

Mentor: Vlad Tăușance // Implemetează grantul cu: Vlad Tăușance & ArgoLand


 

Centrul Român de Politici Europene (CRPE) e un fel de watchdog al implementării politicilor europene în România, prin urmare ar cam fi cazul să știe lumea despre ei. Tocmai din cauza asta, CRPE a intrat în Policlinică și și-a asumat un proces de rebranding și repoziționare, pornind de la nevoia de accesibilizare a activității CRPE pentru publicul larg. Prin intermediul minigrantului oferit de RAF în Policlinică, și-au pus la cale o strategie de comunicare pe termen lung, lucrează la logo și site proaspete și pregătesc terenul pentru implementarea unor soluții din zona new media pentru a crește impactul proiectelor CRPE, cum ar fi proiectul „Statul captiv”.

Mentor: Ioana Gheorghiță // Implementează grantul cu: Laura Lulutz Ionescu


 

Fundația Noi Orizonturi (FNO) activează în zona educației alternative, oferind tinerilor oportunități de dezvoltare personală prin implicare directă în diverse activități. FNO a venit la Policlinică pentru a comunica unul dintre proiectele sale longevive (Tabăra Viața), dar a ieșit din Camp cu o viziune mai amplă și cu planuri de restructurare și reinventare a identității de brand, pe care le-au organizat în aplicația la minigrant și ale căror rezultate vor ieși la iveală până la final de iunie (2018).

Mentori: Ștefan Teișanu // Implementează grantul cu: Node


 

Institutul Intercultural Timișoara (IIT) promovează interculturalismul, democrația participativă și educația pentru drepturile omului de mai bine de 26 de ani, însă a realizat că nu se descura prea bine la integrarea conceptelor și practicilor de comunicare, drept pentru care au venit pentru ajutor la Policlinică. S-au negociat priorități, s-au restructurat obiective, s-au reactualizat strategii și IIT a primit un minigrant prin intermediul căruia desfășoară o campanie de fidelizare a profesorilor de științe sociale parteneri IIT din întreaga țară, aceștia fiind principala verigă de legătură dintre IIT și generația tânără. 

Mentor: Oltea Zambori // Implementează grantul cu: Oltea Zambori


 

One World Romania (OWR) este o asociație care militează pentru drepturile omului prin intermediul filmului documentar de mai bine de 11 ani. Intrarea în Pliclinică a marcat un moment de maturizare a asociației, care și-a asumat un proces de repoziționare vizavi de propriile poiecte, pe care le comunica similar și fără a adapta mesajele pentru categoriile de public vizate. Minigrantul oferit de RAF prin Policlinică este folosit de OWR pentru a finanța o campanie de promovare a asociației în sine, cu scopul de a-și crește vizibilitatea, a genera noi parteneriate și a atrage finanțări pentru programele OWR.

Mentor: Ioana Gheorghiță // Implementează grantul cu: Laura Lulutz Ionescu


 

Fundația Progress  e un actor cu experiență în scena ONG, care promovează și scalează inițiative din domeniul educației/formării, incluziunii și dezvoltării comunitare, folosind bibliotecile publice ca hub-uri de învățare. A venit la Policlinică pentru că era curioasă cum poate fi pusă comunicarea în slujba creșterii organizaționale și s-a ales cu un proiect de comunicare finanțat prin minigrantul oferit de RAF, custom made pe proiectul CodeKids și numai bun pentru a îndeplini toate nevoie de creștere a vizibilității, valorificare a contentului și exploatare a capitalului de imagine pentru a atrage fonduri.

Mentori: Andreea Boacă // Implementează grantul cu: Alexandru Pomană


 

Fundația World Vision România desfășoară programe de intervenție umanitară de urgență, dezvoltare comunitară și advocacy, având în centrul activității bunăstarea copilului. Când a venit la Policlinică, Wolrd Vision avea echipă surmenată și comunicare deficitară, dar a prins din zbor modelul de bune practici în comunicare și a primit un minigrant cu care vrea să testeze tot ce a învățat. Proiectul lor reprezintă o încercare de a schimba percepția socială negativă asupra liceelor agricole și presupune sprijinirea a 8 licee din țară în campanii de awareness pentru atragerea elevilor către acest domeniu de studiu.

Mentor: Sorin Axinte // Implementează grantul cu: Ioana Gheorghiță