Scurtă istorie

Policlinica de Marketing a pornit în toamna lui 2015, în parteneriat cu Romanian American Foundation, cu un proiect pilot - pe care apoi l-a crescut și l-a customizat în funcție de nevoile ONG-urilor care i-au trecut pragul în 2016 și 2017.

1. PROIECTUL PILOT (2015) a însemnat lucrul cu cinci ONG-uri, fiecare cu obiectivele și prioritățile sale de comunicare. Programul a constat în două etape: una de training/aliniere și a doua de lucru concret, alături de mentori, pe proiecte punctuale.


Centrul de Evaluare şi Analize Educaţionale (CEAE) avea nevoie de o strategie de comunicare pentru proiectul “Fizica altfel”, prin care peste un sfert dintre profesorii de fizică din școlile publice au deprins metoda de predare prin investigație. Împreună cu mentorul, CEAE și-a alcătuit un brand snapshot, o listă de stakeholderi și și-a crescut numărul de apariții în presă.

MENTORI: Sorin Axinte, branding



Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile (FDSC) a pornit la drum pentru a-şi îmbunătăţi comunicarea cu ONG-urile cu care interacţionează. Pe parcursul proiectului și-au dat seama de nevoia de a comunica mai mult cu publicul. Împreună cu mentorii, FDSC a gândit brief-ul pentru siteuri, a generat idei pentru platforma de comunicare, o structură pentru site-ul stiriong.ro şi un plan de conţinut pentru Facebook.

MENTORI: Ioana Enache şi Laura Ionescu, online



Fundația pentru Parteneriat, care din 1998 încoace a finanțat cca. 1.000 de proiecte de mediu și dezvoltare de comunități, nu ştia de unde să se apuce să exploateze conţinutul pe care îl avea deja. Împreună mentorul a lucrat la comunicarea proiectului „Spaţii Verzi” și urmează să regândească structura site- ului.

MENTORI: Mona Dîrțu, storytelling



Teach for Romania, un ONG tânăr, care pregătește profesori tineri pentru școlile din zone dezavantajate - pe principiul “orice copil are dreptul la educație de calitate” - avea deja un membru al echipei dedicat pentru comunicare și un mare potenţial de a fi “media darling”. A lucrat, împreună cu mentorul, la un concept de campanie pentru recrutarea de noi profesori.

MENTORI: Eliza Rogalski, PR



Eco-România avea, la intrarea în program, resurse de comunicare şi vizibilitate. Nevoia punctuală era aceea de a introduce conceptul „Descoperă eco-România”, popular în rândul turiștilor străini, și la nivel național, pentru turiștii români.

MENTORI: Alina Damaschin, PR



CONCLUZII DUPĂ PROIECTUL PILOT

Dincolo de rezolvarea unor nevoi punctuale și transferul de bune practici și tips&tricks, Policlinica de Marketing a creionat, pentru ONG-urile participante, o nouă perspectivă despre felul în care acestea își comunică reușitele - și despre rostul unei comunicări vii, care să iasă din tipare. Le-a arătat, de asemenea, ce important e să ai colaboratori de calitate în zona de comunicare; și că, adesea, dacă ceri un sfat sau o recomandare poți găsi rapid calea către o soluție.

Alte lecții desprinse din Policlinica de Marketing:

  • oricât de spectaculoase ar fi proiectele implementate, lipsa unei strategii de comunicare pe termen lung împiedică ONG-urile să multiplice cum se cuvine schimbările inițiate;
  • obiectivele de comunicare trebuie întâi definite limpede, în corelație cu obiectivele proiectelor - și abia apoi trebuie alese instrumentele (pe principiul “a da un comunicat de presă” sună a act de comunicare, dar e un act de autosificiență);
  • niciun ONG nu e pândit de riscul “prea multă comunicare”; orice membru al echipei, indiferent de poziție, poate fi non-stop comunicator: acasă, în social media, pe blogul organizației, în întâlniri cu parteneri, în interviuri de presă - fiecare după puterile și competențele lui;
  • o comunicare bună, făcută cu perseverență, poate aduce unui ONG:

    • publicuri noi, care duc la creștere de notorietate și potențial de multiplicare a schimbării inițiate;
    • potențiali voluntari care să sprijine proiectele - și din rândul cărora ONG-ul își poate recruta noi colaboratori și, de ce nu, noi lideri;
    • potențiali finanțatori, ceea ce înseamnă resurse noi pentru dezvoltarea proiectelor;
    • potențiali parteneri din diverse domenii - în special din zona business- urilor tinere care simt nevoia de relevanță socială și de rol în comunitate.

2. PROIECTUL “DESCOPERĂ ECOROMÂNIA” (AER). „Descoperă ecoRomânia” (2016-2017) - o iniţiativă AER finanţată de Romanian American Foundation (RAF) şi FPP - a pornit cu ambiția de a coagula și dezvolta, în așa-numitele “destinații de eco- turism”, șapte micro-regiuni sustenabile în care - prin gândire pe termen lung și printr-o bună coordonare între stakeholderii locali - tot mai mulți turiști români să poată avea experiențe de calitate, memorabile, cu impact minim asupra mediului.

Pe scurt, vorbim de o rețea națională de turism responsabil - care pentru turist înseamnă deopotrivă odihnă, cunoașterea culturii locale și respect pentru mediu; iar pentru comunități înseamnă dezvoltare sănătoasă și resurse noi pentru conservarea a tot ceea ce regiunea are unic și atrăgător.

La Policlinica de Marketing au participat șapte echipe din șapte destinații de eco- turism, fiecare cu specificul ei:

Ce am făcut, concret:

  • AM CARTOGRAFIAT, împreună cu ONG-urile, ADN-ul fiecăreia (valorile şi universul); audienţa lor; trenduri în turism şi eco-turism în România şi afară; modele de business durabile şi perspective de dezvoltare, dar şi un compendiu de bune practici;
  • AM ASISTAT toate cele șapte destinații eco-turistice, prin mentorii Policlinicii, în proiecte punctuale de comunicare;
  • AM CREAT UN PROIECT EDITORIAL SPECIAL alături de totb.ro; o echipă de jurnaliști - Roxana Bucată, Ionuț Sociu, Andrada Lăutaru și Mădălin Nicolaescu (foto) - a explorat câteva luni la rând toate cele șapte destinații, stând de vorbă cu manageri de destinații, cu oameni din comunități, cu pasionații de ecoturism. A rezultat un set de 30 articole care au fost publicate într-o secțiune specială a platformei totb.ro - și pe care managerii de destinații le pot folosi oricând în propriile acțiuni de comunicare.